شرایط انتقال سوابق بیمه ای چگونه است؟

به گزارش هدا بلاگ، مشاور معاونت بیمه تامین اجتماعی درباره انتقال سوابق بیمه ای شرح داد.

شرایط انتقال سوابق بیمه ای چگونه است؟

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش هدا بلاگ به نقل از هدا بلاگ، مهدی شکوری مشاور معاونت بیمه سازمان تامین اجتماعی درباره انتقال سوابق بیمه ای، اظهار کرد: انتقال سوابق بیمه تا سال 65 در قانون نبوده است و اگر فردی در دستگاه های مختلف خدمت می کرد و بعد خدمت آن تمام می شد، انتقال سابقه صورت نمی گرفت.

شکوری بیان نمود: از سال 65 قانون گذار شرایط انتقال سوابق از سایر صندوق های بیمه ای به سازمان تأمین اجتماعی همچنین بر عکس آن را تصویب کرد و حتی افرادی که قراردادی بوده اند و بعد به صورت رسمی درآمدند هم می توانند سابقه خود را منتقل نمایند.

وی ادامه داد: شرط انتقال سوابق این است که فرد بازخرید، استعفا و اخراج از محل خدمت شده باشد و حالا بخواهد بیمه خود را از صندوق های دیگر به تأمین اجتماعی منتقل کند، ابتدا باید کسور بازنشستگی در صندوق قبلی را تسویه ننموده باشد و با در دست داشتن حکم اخراج و یا استعفا به شعبه های بیمه جدید مراجعه نموده و درخواست خود را ارائه دهد.

مشاور معاونت بیمه تامین اجتماعی اضافه نمود: بعد از اینکه حق بیمه فرد به صندوق بیمه جدید یا سازمان تأمین اجتماعی واریز شد پرداخت مابه التفاوت حق بیمه بر عهده فرد است، به عنوان مثال اگر فرد 20 سال سابقه در صندوق دیگر داشته باشد همان مبلغ حق بیمه پرداختی به صندوق جدید واریز می گردد.

شکوری توضیح داد: گاهی افراد 20 سال سابقه دارند و به صورت قراردادی خدمت کردند و بعد که کارمند رسمی می شوند، می خواهند سابقه بیمه خود را از سازمان تأمین اجتماعی به صندوق بیمه دیگر منتقل نمایند که هزینه زیادی برای آن ها دارد، اما بر اساس ماده 101 قانون مدیریت خدمات کشوری اگر یک کارمند قراردادش رسمی شد می تواند صندوق بیمه خود را انتخاب کند و اعلام کند که در همان صندوق بیمه قبلی باقی بماند و حق بیمه واریز کند تا هزینه زیادی برای انتقال سابقه پرداخت نکند.

وی افزود: هنگامی که فردی سابقه بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی منتقل می نماید برای بهره مندی از مزایای بازنشستگی باید حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه در تأمین اجتماعی داشته باشد تا بتواند از شرایط بازنشستگی سازمان بهره مند گردد.

مشاور معاونت بیمه تامین اجتماعی ادامه داد: اگر فرد در این مدت فوت کند و یا از کار افتاده کامل گردد لازم نیست که حتماً 10 سال سابقه در بیمه تأمین اجتماعی داشته باشد بلکه سابقه او در صندوق دیگر با مدت زمان که در تأمین اجتماعی بوده است حساب شده و مجموع آن سابقه برای برخورداری از مستمری برای خانواده کفایت می نماید.

شکوری بیان نمود: بر عکس انتقال سوابق بیمه هم وجود دارد؛ اگر فردی در سازمان تأمین اجتماعی سابقه دارد و می خواهد عضو صندوق بیمه دیگر گردد مدت سابقه در تأمین اجتماعی به صندوق جدید پرداخت می گردد.

وی گفت: فردی که در بخش خصوصی کار نموده و بیمه تأمین اجتماعی هم بوده و بعد در دستگاه دولتی مشغول می گردد، دستگاه دولتی سابقه او را محاسبه نمی نماید؛ تنها اگر فرد در بخش دولتی بیمه پرداز تأمین اجتماعی بوده و بعد در دستگاه دولتی دیگر بیمه پرداز صندوق دیگر گردد می تواند سابقه خود را حساب کند و این از اشکالات قانونی است.

مشاور معاونت بیمه تامین اجتماعی تاکید نمود: افراد به محض اینکه با محل کارشان قطع ارتباط کردند، برای انتقال سابقه فوراً اقدام نمایند تا در پرداخت مابه التفاوت با مشکل روبرو نشوند.

وی اضافه نمود: طرحی در مجلس شورای اسلامی در حال آنالیز است تا نرخ پرداخت حق بیمه صندوق مبدا به مقصد به روز شده و بعد واریز گردد.

مشاور معاونت بیمه تامین اجتماعی اعلام نمود: بر اساس بند الف ماده 6 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور که مصوب سال 95 مدرسه شورای اسلامی است اگر فردی بازخرید یا اخراج و... شد و در دستگاه دیگر مشغول به خدمت نشد، می تواند بیمه خود را از نوع اجباری به اختیاری تغییر دهد و تا سرانجام بازنشستگی حق بیمه را واریز کند و بعد از آن بازنشسته شده و از مزایای بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 117

به "شرایط انتقال سوابق بیمه ای چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط انتقال سوابق بیمه ای چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید