شغل خوب می خواهید؟ این مطلب برای شماست!

به گزارش هدا بلاگ، بسیاری از افراد تصمیم های شغلی خود را از طریق مشاهده دنیای اطراف و تلاش برای تطابق خودشان با این دنیا اتخاذ می کنند. این امر مخالف کاری است که واقعاً باید انجام شود.

شغل خوب می خواهید؟ این مطلب برای شماست!

بهترین راستا شغلی فرایندی است که از درون آغاز می شود (یک نوع تکامل خودآگاهی). شما می بایست از مهارتها، استعدادها، توانایی ها، امکانات و ویژگی های منحصر بفردتان آگاه شوید چون این خودآگاهی چرخه ای است که فرد را به سمت یک شغل رضایت بخش هدایت می نماید.

شناخت مهارتهای قابل انتقال یک قدم اساسی در برنامه ریزی شغلی است. مقاله حاضر توضیح می دهد که این مهارتها چه هستند و کمک هایی را برای تشخیص و افزایش میزان مهارتها و استفاده از آنها در به دست آوردن یک موقعیت شغلی مناسب ارائه می نماید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

انواع مهارتها

مهارتها را می توان به عنوان سرمایه منحصر به فرد هر شخص تعریف نمود. سه گروه از مهارتها وجود دارند. مهارتهای فنی، مهارتهای اکتسابی و مهارتهای قابل انتقال. مهارتهای فنی تخصص گرایی درون یک رشته خاص را مطرح می نماید و فرد را قادر می سازد که یک شغل به خصوص را داشته باشد؛ مانند طراحی یک فرایند شیمیایی، عملیات ساخت تجهیزات و مانند آن. مهارتهای اکتسابی ریشه در ویژگی های شخصی یک فرد مانند انعطاف پذیری، کنجکاوی، قدرت تصمیم گیری و بهینه سازی دارد. مهارتهای قابل انتقال مهم ترین نوع مهارتها در توسعه راستا شغلی است. این مهارتها را می توان از حرفه ای به حرفه دیگر و از یک حوزه صنعت به حوزه دیگر منتقل کرد. شناخت مهارتهای قابل انتقال اولین قدم در خودآگاهی و برنامه ریزی شغلی است. این مهارتها در هفت مقوله جای می گیرند:

  1. ارتباطات: نگارش، گفت وگو، گوش دادن، آموزش، مشورت، متقاعد سازی، مدیریت، تبلیغ و بیان احساسات
  2. خلاقیت: تجسم، ذهنی سازی، ابداع، ایجاد، بداهه پردازی، تعبیر و تفسیر و استفاده از توانایی های هنری
  3. تحقیق: جمع آوری، ارزیابی و طبقه بندی اطلاعات
  4. تشریح: استفاده از تحلیل های منطقی، توسعه چارچوب های کاری، تشخیص ضعف ها و شناخت شباهتها
  5. حل مسائل: تعریف یک مسئله، ارزیابی گزینه ها، تسلط بر راه چاره ها و بهبود یک موقعیت
  6. سازماندهی: از طریق دنبال کردن برنامه ها و دستور العمل ها، توجه به جزئیات، بایگانی، جستجو و طبقه بندی
  7. ترکیب: تلفیق قطعات اطلاعات در یک کل به هم پیوسته، بررسی اطلاعات و بیان آنها در یک شکل واضح

آگاهی از مهارتهای قابل انتقال کمک می نماید، دریابید چه توانایی های ویژه ای دارید و ضمناًًً امکانی برای واضح سازی آن توانایی ها به شما می دهد.

روی عناوین شغلی تأکید نکنید

عناوین شغلی فقط برچسب هستند و اغلب باعث گمراهی می شوند. شرکتها هنوز این عناوین را خیلی جدی می گیرند. آنها مشخصه ای هستند که شغل ها را توصیف می کنند. این مهارتهای مورد نیاز حرفه ها را توصیف نمی کنند. عناوین شغلی در رشته های مختلف معانی متفاوت دارند. بنابراین بسیار مهم است که دریابیم هر عنوان شغلی چه معنایی می دهد و چگونه به استعدادها و مهارتهای قابل انتقال مرتبط می شود. به عنوان مثال یک مدیر پروژه در صنایع شیمیایی با یک مدیر پروژه در شرکت بازرگانی متفاوت عمل می نماید.

در مواجهه با عناوین شغلی باید چند سئوال اساسی را مطرح نمایید. به عنوان نمونه به این موارد توجه کنید: وقتی این عناوین شغلی بر عهده ما گذاشته می شود، دقیقاً می بایست چه اقدامی انجام دهیم؟ آیا پیدا کردن راه چارهها بر عهده ماست یا سازماندهی و تحلیل؟

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3415

به "شغل خوب می خواهید؟ این مطلب برای شماست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شغل خوب می خواهید؟ این مطلب برای شماست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید