شیوه های درآمدزایی باشگاه های حرفه ای ورزش ایران

به گزارش هدا بلاگ، مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی شیوه های درآمدزایی باشگاه های حرفه ای ورزش ایران با تأکید بر رشته فوتبال را مورد ارزیابی قرار داد.

شیوه های درآمدزایی باشگاه های حرفه ای ورزش ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان شیوه های درآمدزایی باشگاه های حرفه ای ورزش ایران (با تأکید بر رشته فوتبال) آورده است:

باشگاه مهم ترین، م ؤثرترین و بنیادی ترین نهاد ورزش کشور است. زیرا ورزشکار و مربی به عنوان مهم ترین و کلیدی ترین عناصر ورزش در درون باشگاه تربیت شده و به بالندگی می رسند. بنابراین برای سامان دهی ورزشکاران در دو بُعد سلامت محور و رقابت محور ورزش که جنبه سلامت محور، عمومی تر و آماتورگونه می باشد و جنبه رقابت محور بیشتر جنبه حرفه ای گری دارد، ایجاد و راه اندازی باشگاه های عمومی و باشگاه های حرفه ای و نظام مند کردن آنها بسیار حائز اهمیت است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید قریب به دو دهه است که ورزش ایران در بعضی از رشته ها به سمت حرفه ای شدن پیش رفته، ولی با توجه به مشاهدات و آنالیز ها به نظر می رسد تا حرفه ای شدن واقعی و ساختارمند فاصله زیادی دارد، چرا که طبق تبصره 2 ماده (94) قانون برنامه ششم توسعه، پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل و به هر نحو به ورزش حرفه ای ممنوع است و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است. این حکم از زمان تصویب در برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و با توجه به تصویب مجدد آن در برنامه ششم باز هم ملاک عمل در یاری به ورزش حرفه ای است. براساس این حکم، وزارت ورزش و جوانان هیچ گونه یاریی از محل بودجه عمومی کل کشور به ورزش انجام نداده است. این در حالی است که غالب باشگاه های فعال در ورزش کشور به نحوی زیرمجموعه دولت، شرکت های دولتی و شبه دولتی قلمداد می شوند و قطعاً از یاری اقتصادی دولت بی بهره نیستند. بنابراین راه حل اصلی برای برون رفت از شرایط کنونی، واگذاری باشگاه هاست که با مهیا نمودن بسترها و زیرساخت های واگذاری که همان شیوه های درآمدزایی باشگاه هاست، محقق خواهد شد.

براساس این گزارش شیوه های درآمدزایی باشگاه های حرفه ای ورزش ایران با تأکید بر رشته فوتبال شامل مواردی چون برند و فعالیت های تجاری، حامیان اقتصادی، حق پخش تلویزیونی، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، طرفداران، یاری های دولت، یاری های اشخاص حقیقی و حقوقی و یاری های فدراسیون ها و سازمان های بین المللی ازجمله فیفا، AFC و... هستند. همچنین به عنوان سایر منابع درآمدزایی، صعود تیم های فوتبال باشگاه های ایران به لیگ قهرمانان فوتبال آسیا نیز یکی دیگر از منابع مهم درآمدزایی باشگاه ها می تواند باشد که صعود به مراحل بالاتر، عایدی بیشتری برای باشگاه خواهد داشت.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می نماید که فقدان نظام مدون ساختاری و سازوکاری برای تحقق این موارد مانع اصلی درآمدزایی و موجب عدم شفافیت در عواید حاصله و منابع و مصارف مربوط و نارضایتی از وضع موجود شده است که ضروری است از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی ورزش کشور تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری گردد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2654

به "شیوه های درآمدزایی باشگاه های حرفه ای ورزش ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه های درآمدزایی باشگاه های حرفه ای ورزش ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید