عوارض چشمی کامپیوتر

به گزارش هدا بلاگ، در اثر کار با کامپیوتر، مجموعه ای از علایم چشمی و بینایی ایجاد می شود که تقریبا سه چهارم کاربران رایانه را گرفتار می کند؛ علائمی مانند خستگی چشم، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش، تاری دید و حتی احساس درد در گردن و شانه ها. با فراگیرتر شدن به کارگیری کامپیوتر در محل کار و حتی در خانه ها تعداد کسانی که از این مشکل رنج

عوارض چشمی کامپیوتر

عوارض چشمی کامپیوتر

نویسنده:دکتر سیدحسن هاشمی*

در اثر کار با کامپیوتر، مجموعه ای از علایم چشمی و بینایی ایجاد می شود که تقریبا سه چهارم کاربران رایانه را گرفتار می کند؛ علائمی مانند خستگی چشم، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش، تاری دید و حتی احساس درد در گردن و شانه ها. با فراگیرتر شدن به کارگیری کامپیوتر در محل کار و حتی در خانه ها تعداد کسانی که از این مشکل رنج می برند، هر روز بیشتر از دیروز است. برای پیشگیری از بروز این علایم به کاربران رایانه توصیه می کنم 10 نکته زیر را هنگام کارشان رعایت کنند:

1. موقع کار با کامپیوتر، بیشتر پلک بزنید.

2. مرکز مانیتور باید حدود 10 تا 20 سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد. این شرایط علاوه بر اینکه باعث می شود پلک ها پایین تر قرار بگیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد از خستگی گردن و شانه ها هم می کاهد.

3. مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را هم به نصف شرایط معمولی کاهش دهید. اگر از چراغ مطالعه روی میز خود استفاده می کنید آن را طوری قرار دهید که به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد.

4. به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر 5 تا 10 دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم تان می شود. همچنین به شما وقت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

5. اگر مجبورید به تناوب به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (مانند تایپیست ها) ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این مساله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید.

6. فاصله مانیتور با چشمان شما باید 50 تا 60 سانتی متر باشد.

7. روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد.

8. مشخصات دیگر مانیتور خود را تنظیم کنید.

9. اگر با وجود رعایت توصیه های گفته شده باز هم دچار این علایم هستید، می توانید از عینک های مخصوص استفاده کنید. برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

10. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست نگه داشته و شانه را عقب بدهید. قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب دردهای گردن و شانه ها می شود و درنهایت، اینکه اگر همچنان بر اثر کار با کامپیوتر دچار مسائل چشمی هستید، بهتر است به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

پی نوشت ها:

* چشم پزشک و فوق تخصص بیماری های قرنیه

منبع:

منبع:

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3232

به "عوارض چشمی کامپیوتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض چشمی کامپیوتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید