مفرغ های استان لرستان نماد تاریخ و هنر این دیار هستند

به گزارش هدا بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مفرغ های استان لرستان نماد تاریخ و هنر این دیار هستند.

مفرغ های استان لرستان نماد تاریخ و هنر این دیار هستند

عطا حسن پور اظهار کرد: مفرغ های کشف شده در لرستان گواه قدمت و تاریخ چند هزار ساله سکونت بشر در این منطقه و بعلاوه چیره دستی، هنر و ذوق سرشار سازندگان آنهاست.

وی اعلام کرد: مفرغ کاری لرستان وسیله ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی هایی بوده که همه اقوام سوارکار، جنگاور و کشاورز دنیای قدیم را در بر می گیرد.

حسن پور با بیان اینکه معرفی و حفاظت از این آثار ماندگار تاریخی لرستان در اولویت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بشمار می رود، اضافه کرد: به همین دلیل، با پیگیری های اجرا شده 10 اثر مفرغی استان اواخر بهمن سال جاری در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: این آثار شامل تبرزین مفرغی با نقش انسان، تبرزین مفرغی با نقش شیر، چاغو تیزکن با نقش بز کوهی، خنجر مفرغی، دسته چاغو تیزکن با نقش سر اسب، دسته چاغو تیزکن با نقش سر شیر، سر کلنگ، سرعلم، قوری لوله دار و لیوان مفرغی هستند.

وی با اشاره به اینکه این آثار ثبت شده در حال حاضر در موزه قلعه فلک الافلاک خرم آباد در معرض نمایش هستند، توضیح داد: با ثبت این 10 اثر، تعداد آثار مفرغی لرستان به 14 اثر رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3644

به "مفرغ های استان لرستان نماد تاریخ و هنر این دیار هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفرغ های استان لرستان نماد تاریخ و هنر این دیار هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید