مقدار مجاز مصرف نمک در روز چقدر است؟

به گزارش هدا بلاگ، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بارها بر سر سفره غذا برای بسیاری از افراد این مساله رخ داده است که وقتی دستشان را برای برداشتن نمکدان دراز می نمایند، به آنها گوشزد می گردد کمتر روی غذایت نمک بریز، گفت: متاسفانه در جامعه امروز، بسیاری از افراد دچار افراط و تفریط در مصرف نمک هستند درحالی که انجمن قلب آمریکا میزان نمک مصرفی را برای افراد عادی روزانه 6 گرم و افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی عروقی (فشارخون)، 4 گرم مجاز می داند.

مقدار مجاز مصرف نمک در روز چقدر است؟

دکتر محمدحسن انتظاری گفت: مصرف متعادل نمک در برنامه غذایی چنان اهمیت دارد که مقدار دریافتی روزانه آن در نظامیان در مناطق گرم تا 30 گرم یعنی 5 برابر افراد عادی هم توصیه می گردد.

این مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سدیم ماده اصلی موجود در نمک است که دریافت آن برای بدن بسیار حیاتی بوده و باید دائما آن را دریافت کرد، گفت: گرچه همواره تاکید متخصصان بر کاهش مصرف نمک است اما به طور کلی نهی کردن شدید و ترساندن مردم از مصرف این ماده خوراکی کار اشتباهی است زیرا بعضی مواقع، فرد تصور درستی از کاهش مصرف نمک ندارد و به قدری در مصرف آن احتیاط می نماید، غافل از اینکه چه زیاده روی و چه افراط در کاهش مصرف نمک می تواند برای بدن مضر باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: توصیه به کاهش افراطی نمک می تواند باعث بروز استرس و این استرس می تواند حتی منجر به افزایش فشارخون گردد.

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم درمانی براساس نتایج تحقیقی که در سال 2001 در آمریکا در دانشکده پزشکی ایدیانا به چاپ رسید، مصرف نمک به تنهایی عامل افزایش فشارخون نیست و تقریبا تمام افرادی که مبتلا به فشارخون هستند، به مصرف نمک حساس نیستند.

انتظاری با بیان اینکه به طور کلی کمتر از 40 درصد افراد به مصرف نمک حساس هستند، به طوری که مصرف نان های معمولی نیز برای آنها می تواند مشکل ساز باشد، گفت: اگر فرد مبتلا به فشارخون به مدت یکی، دو هفته رژیم غذایی کم نمک داشته باشد و به دنبال پیروی از رژیم، فشارخونش پایین بیاید، نشان دهنده این است که دریافت نمک بیش از اندازه نقش موثری در افزایش فشارخون دارد. در غیر این صورت مصرف متعادل نمک اشکالی ندارد.

انتظاری در خاتمه گفت: بهتر است به جای ایجاد واهمه و ترساندن مردم از مصرف نمک، توصیه کنیم نمک را سر سفره نیاورند و مصرف فراوده های غذایی آماده مانند سوسیس و کالباس را کاهش دهند یا اصلا مصرف ننمایند. همچنین توصیه می گردد حین خرید به برچسب موادغذایی آماده و بسته بندی شده دقت گردد چون بسیاری از آنها حاوی مقدار زیادی نمک هستند. برچسب هرگونه موادغذایی کارخانه ای مانند سس، سبزیجات کنسروی و… را آنالیز و انواع کم سدیم آن را انتخاب نمایند و تا می توانند میوه و سبزی های تازه استفاده نمایند چون علاوه بر سایر فواید، پتاسیم موجود در آنها به متوازن کردن تاثیر نمک یاری می نماید.

گردآوری: گروه هفت گنج

منبع: سلامانه

منبع: هفت گنج
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1975

به "مقدار مجاز مصرف نمک در روز چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار مجاز مصرف نمک در روز چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید