منظور وزیر اقتصاد از شفاف سازی در نهاد ناظر بورس چه بود؟

به گزارش هدا بلاگ، تهران (پانا) - سخنان شب گذشته وزیر اقتصاد در برنامه نگاه یک، واکنش های بسیاری در پی داشت که یکی از آنها مسئله لزوم اصلاح نگاه ناظر بازار به بورس بود که باعث درگرفتن بحث هایی در شبکه های اجتماعی پیرامون این مسئله شد.

منظور وزیر اقتصاد از شفاف سازی در نهاد ناظر بورس چه بود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، یک کارشناس بازار سرمایه به گفت وگو درباره وعده وزیر اقتصاد، درباره شفافیت نهاد ناظر بورس پرداخت. وی شفافیت در بودجه شرکت ها را مهم ترین اقدام دانست. به علاوه، شفافیت ابزارهای تحت نظارت سازمان بورس از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.

شب گذشته، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، در برنامه نگاه یک به گفت وگو در زمینه شرایط بازار سرمایه پرداخت. خاندوزی در این برنامه وعده داد که به زودی شفاف سازی های خوبی درباره عملکرد نهاد ناظر بورس صورت پذیرد. با این وجود وی توضیحات بیشتری در این باره ارائه کرد. به همین بهانه، محمدرضا آرام بنیار، کارشناس بازار سرمایه، در گفت وگو با اقتصاد آنلاین، به تشریح مهم ترین مواردی که باید در این فرآیند مورد توجه قرار گیرند پرداخت.

بودجه شرکت های بورسی تعیین گردد

آرام بنیار، اولین و مهم ترین موضوعی که باید به وسیله ناظر، مورد شفافسازی قرار گیرد را بحث بودجه شرکت های بورسی دانسته و اظهار کرد: به مبحث بودجه شرکت های بورسی کمتر پرداخته شده و یا اطلاعات آن با تاخیر منتشر می گردد. شرکت ها باید بودجه سالانه خود و مقدار پوشش آن را تعیین نمایند تا به این ترتیب امکان برآورد درست تری از قیمت سهام و سودآوری آن ها فراهم گردد.

وی در ادامه اذعان کرد: از سمت دیگر عملکرد و سیاست گذاری بعضی از ساختارها و ابزارهای تحت نظارت سازمان بورس، از جمله صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه بازار نیز باید شفاف تر شوند. هدف گذاری صندوق تثبیت بازار سرمایه، از بین بردن نوسانات بازار و ثبات قیمت هاست که باید تعیین گردد که اقدامات سازمان بورس از این طریق، تا چه مقدار موفقیت آمیز بوده و ریسک و نوسان بازار را کنترل نموده است. بعلاوه شفافیت در برنامه های صندوق توسعه برای پیشرفت بازار، افق آینده را برای سرمایه گذاران بورسی روشن می سازد.

شفافیت در زیرمجموعه های هلدینگ ها

این کارشناس بازار سرمایه، شفافیت در عملکرد هلدینگ ها، شرکت ها و سازمان های بزرگ فعال در بورس را به عنوان یکی دیگر از نکات این بحث ذکر کرد و ادامه داد: باید تعیین گردد که شرکت های کوچک زیرمجموعه هلدینگ های بزرگ چه عملکردی از نظر سودآوری، بازارگردانی و افشای اطلاعات دارند.

وی اضافه نمود: به هرحال هر یک از این شرکت های کوچک، سهامداران بزرگی دارند که به طور معمول متشکل از دولت ، هلدینگ ها و بانک ها است. افزایش شفافیت در این مسئله، عملکرد هر یک از این گروه ها در نقدشوندگی، افشای اطلاعات و... را تعیین می سازد.

بازگشت اعتماد سهامداران در صورت اقدام عملی

وی در ادمه گفت: یکی دیگر از نکاتی که باید مورد آنالیز قرار بگیرد، فرآیند صدور مجوز های فرق دارد. چه درباره مجوز نهادهای اقتصادی و چه درمورد مجوز های خدماتی. از سمت دیگر امور ناشران نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که مهم ترین آن ها، برگزاری مجامع است. علاوه بر آن اطلاعاتی که برای فرآیند پذیرش شرکت ها در بورس ها ضروری است باید به طور مفصل تر و نه به شکل کلی، بیان گردد. مجموعه این اتفاقات می تواند فرآیند ها تامین اقتصادی شرکت ها از بازار سرمایه را تسهیل ببخشد.

آرام بنیار در پایان این گفت وگو اذعان کرد: اگر موارد ذکر شده عملی شوند، می توان انتظار داشت که با این ریسک این شفاف سازی ها سرمایه گذاری افراد کاهش یابد و بر عملکرد و بازگشت اعتماد سرمایه گذاران تاثیرگذار باشند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3420

به "منظور وزیر اقتصاد از شفاف سازی در نهاد ناظر بورس چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظور وزیر اقتصاد از شفاف سازی در نهاد ناظر بورس چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید