پرداخت مطالبات واحدهای فراوری اقلام بهداشتی لازم است، نباید فشار را به فراوریکنندگان وارد کرد

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران/هرمزگان یک کارشناس تجهیزات پزشکی در مورد اقداماتی که دولت می تواند برای حمایت از واحدهای تولیدی اقلام بهداشتی انجام دهد، اظهار کرد: واقعیت این است که تولیدکنندگان و بازرگانان ما به یاری های دولتی چشم ندوخته اند و دولت تنها با پرداخت مطالباتشان یاری قابل توجهی به این قشر می نماید.

پرداخت مطالبات واحدهای فراوری اقلام بهداشتی لازم است، نباید فشار را به فراوریکنندگان وارد کرد

اسحاق عامری، کارشناس تخصصی حوزه تجهیزات پزشکی، در گفت وگو با ایکنا هرمزگان، در مورد مشکل کمبود اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: دلیل اصلی این است که اقلام مورد احتیاج فعلی، اقلام روتین مملکت ما نبوده و کارخانه های نیمه کاره و یا تعطیلی در این حوزه داشتیم که فراوری این اقلام برایشان به صرفه نبوده است.

وی ادامه داد: امروز مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت احتیاج روزانه ماسک کشور را 40 میلیون عدد اعلام می نماید و این در حالی است که این احتیاج تا قبل از بحران کرونا وجود نداشته و شرکت ها با ظرفیت خاصی کار می کردند. همچنین با توجه به اینکه زمان اتمام این بحران تعیین نیست، شرکت ها نمی توانند سرمایه گذاری بلندمدتی در این حوزه داشته باشند.

این کارشناس تخصصی حوزه تجهیزات پزشکی توضیح داد: شرکت های تجهیزات پزشکی به شدت در برنامه تحول سلامت از بیمارستان ها و دولت طلبکار هستند و پولی برای سرمایه گذاری و راه اندازی خط فراوری جدید ندارند. دلیل مهم دیگر این است که قیمت گذاری اقلام بهداشتی مشکل داشته و با قیمت واقعی بازار اختلاف دارد از این رو شرکت ها منتظر هستند به احتکار روی می آورند.

عامری اضافه کرد: در ابتدا قیمت ماسک 410 تومان، سپس چهار هزار و 100 تومان، دوباره 410 و درنهایت حدود 800 تومان اعلام شد، درصورتی که در حال حاضر ماسک با قیمتی بین 3 تا 10 هزار تومان خریدوفروش می گردد، مطمئناً اگر اصلاح قیمت صورت بگیرد این اقلام به وفور در بازار یافت می شوند. دولت می خواهد قیمت و توزیع را هم زمان کنترل کند و این مسئله باعث به هم خوردن تعادل این دو شده است.

وی در مورد راه چارههای برون رفت از این مسائل توضیح داد: در ابتدا باید در صدور مجوزها تسریع صورت بگیرد، خیلی افراد توانایی فراوری ماسک، گان و شان بیمارستانی را دارند، اما به دلیل قوانین اجازه فراوری ندارند. در قدم بعدی دولت به جای ارائه تسهیلات، بودجه ای به تسویه بدهی های قبلی خود با شرکت ها و فراورینمایندگان اختصاص دهد. دسترسی مردم عادی به اقلام سلامت محور کم شده است، کالا پزشکی ها حق فروش نداشته و داروخانه ها اقلام بهداشتی برای عرضه ندارند از این رو قیمت گذاری و توزیع مناسب راه چاره مهم دیگری برای برون رفت از این مسائل است.

عامری استرس ایجاد شده در مردم در نبود اقلام بهداشتی را طبیعی خواند و اضافه کرد: در حال حاضر بخشی از مردم بسیار بی خیال بوده، شیوع ویروس را جدی نگرفته اند و استفاده ای هم از اقلام بهداشتی ندارند، اما بخش دیگری نیز دچار استرس شده و بسیار سخت گرفته اند و البته در نبود اقلام بهداشتی و فراگیری شدید ویروس کرونا تا اندازه ای استرس مردم به جاست. به نظر می رسد تا حدود 20 روز دیگر بازار از این اقلام اشباع می گردد چراکه ظرفیت فراوری مرتباً در حال اضافه شدن است.

وی در مورد اقداماتی که دولت می تواند برای حمایت از واحدهای فراوریی اقلام بهداشتی انجام دهد، اظهار کرد: واقعیت این است که فراورینمایندگان و بازرگانان ما به یاری های دولتی چشم ندوخته اند و دولت تنها با پرداخت مطالباتشان یاری قابل توجهی به این قشر می نماید. از طرف دیگر متأسفانه در این روزها شاهد بودیم بعضی از فراورینمایندگان واقعی به دلایل گفته شده به جرم احتکار بازداشت شدند، ازاین رو باید خط تمیزی در حوزه احتکار گذاشته گردد تا فراورینمایندگان درگیر این اتفاقات نشوند.

این کارشناس تخصصی حوزه تجهیزات پزشکی اضافه کرد: در این شرایط بحرانی دولت باید هرچه از فراورینمایندگان خریداری می نماید به صورت نقدی باشد، چراکه آن ها نمی توانند برای مثال، پارچه ای که برای ماسک، گان و ... احتیاج است را به صورت نقد بخرند و مدت دار عرضه نمایند.

عامری با بیان اینکه دولت باید قیمت گذاری درست اقلام بهداشتی را تسریع بخشد، توضیح داد: قیمت واقعی ماسک و اقلام بهداشتی در بازار جهانی تعیین بوده و اصرار روی پایین نگه داشتن قیمت این اقلام اشتباه است. اولویت ما سلامت مردم بوده و سلامت احتیاج به هزینه دارد، نباید فشار این بحران را به فراورینمایندگان وارد کرد.

وی ادامه داد: دولت باید تفویض اختیار لازم را به استانداران، معاونت های غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی استان ها صادر کند تا هرکسی ظرفیت فراوری دارد بتواند با مجوزهای کوتاه مدت و با بروکراسی های اداری یک روزه کارخانه و کارگاه راه بیندازد و از ظرفیت مردم و بخش خصوصی در این حوزه استفاده کند. شبکه توزیع نیز باید به گونه ای کنترل گردد که احتیاج مردم عادی و کادر درمانی به صورت هم زمان تأمین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 284

به "پرداخت مطالبات واحدهای فراوری اقلام بهداشتی لازم است، نباید فشار را به فراوریکنندگان وارد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت مطالبات واحدهای فراوری اقلام بهداشتی لازم است، نباید فشار را به فراوریکنندگان وارد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید