چرا خارج از چین، اندروید بدون برنامه ها و سرویس های گوگل معنایی ندارد؟!

به گزارش هدا بلاگ، در این مطلب ضمن اشاره به تاثیر زیاد برنامه ها و خدمات گوگل روی سیستم عامل این شرکت یعنی اندروید، به این نکته می پردازیم که چرا عدم بهره مندی از آن ها خارج از چین به علت تحریم هواوی باعث شده غول چینی به شدت در فروش گوشی های خود شکست بخورد.

چرا خارج از چین، اندروید بدون برنامه ها و سرویس های گوگل معنایی ندارد؟!

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

اندروید این روزها به اکوسیستمی بدل شده که بیش از دو میلیارد کاربر فعال دارد و این تعداد بالا به خوبی نشان از محبوبیت و کیفیت این سیستم عامل است. تنها رقیب جدی اندروید iOS است که با سرعت فوق العاده بالا و امنیت مثال زدنی که دارد توانسته بین مردم از کاربران زیادی برخوردار گردد. بارها و بارها شاهد کوشش دیگر شرکت ها بودیم از جمله مایکروسافت با ویندوز، بلک بری و حتی اوایل عرضه اندروید سیستم عامل سیمبین اما هیچ کدام هیچ وقت نتوانستند به رشد و بلوغی که اندروید و iOS رسیدند دست یابند.

در حال حاضر شرکت های زیادی محصولات خود را به سیستم عامل شرکت گوگل مجهز می نمایند. برخلاف اپل که فقط در محصولات خود از iOS استفاده می نماید، شرکت هایی نظیر سامسونگ، شیائومی، هواوی، لنوو، نوکیا و بسیاری دیگر از اندروید به عنوان سیستم عامل اصلی گوشی های خود استفاده می نمایند چون در غیر این صورت انتخاب دیگری هم ندارند.

در بین شرکت های عظیم اما هواوی تنها شرکتی است که در یک سال اخیر امکان استفاده کامل از این سیستم عامل را ندارد. آن هم به خاطر تحریمی که دلیل آن هیچوقت اثبات نشد! به هرحال دلیل تحریم هواوی هرچه که بوده باعث شد فروش گوشی های این شرکت نه تنها در آمریکا تحریم گردد بلکه در دیگر نقاط دنیا نیز به شدت افت کند. چون کسی اندروید را بدون گوگل نمی خواهد!

سفیر چین: اگر آلمان هواوی را تحریم کند، ساکت نخواهیم نشست!

هواوی مثل همواره فروش زیاد گوشی های خود را مدیون بازار چین است؛ جایی که سال هاست استفاده از برنامه های گوگل در آن تحریم شده و در عوض از جایگزین چینی استفاده می گردد تا از این طریق تحریم هواوی زیاد به چشم نیاید. اما با نگاهی به سرگذشت هواوی در این یکی دو سال می بینیم شرکتی که مدتی در رتبه دوم پرفروش ترین فروشنده گوشی هوشمند قرار داشت و در چشم انداز خود، به رسیدن به رتبه نخست نیز فکر می کرد، اکنون در رتبه چهارم حضور دارد و این بیش از پیش اهمیت سیستم عامل اندروید را با سرویس های گوگل ثابت می نماید!

بعد از گوشی های میت 30 که خود آن ها نیز بخاطر تحریم هواوی جز لیست سیاه آمریکا قرار گرفتند، هر گوشی دیگری که از سوی این شرکت راهی بازار شد نتوانست از برنامه های گوگل استفاده کند چرا که لزوم ارسال مجوز برای آن ها توافق تجاری با گوگل است که خب امکان آن در حال حاضر برای هواوی فراهم نیست.

شخصی با نام سم بایفرد (Sam Byford)، از زمانی که Mate 30 معرفی شده با نسخه پرو این محصول سر نموده تا تجربه یک زندگی اندرویدی بدون گوگل را به نمایش بگذارد! باید بدانید میلیون ها نفر در کشور چین روزانه چنین تجربه ای دارند اما خارج از آن، جایی که نه برنامه های گوگل وجود دارند و نه حتی سرویس های محلی خود چین، قطعا استفاده از گوشی هوشمند می تواند یک تجربه کابوس وار باشد!

دولت آمریکا معافیت تحریم هواوی را برای 45 روز دیگر تمدید کرد

به گفته سم، اندروید بدون برنامه های گوگل تجربه عجیبی است. اما بیشتر از آن، مسئله ای که زیاد به آن دقت نکردیم این است که تا چه حد این برنامه ها در شکل گیری و پیشرفت این سیستم عامل نقش اساسی داشتند! شاید با خود فکر کنید عدم استفاده از نقشه گوگل، فروشگاه پلی استور، جیمیل، گوگل کروم و بسیاری از برنامه های دیگر مشکل خاصی نداشته باشد و یا مثلا صرفا در اختیار نداشتن آن ها ممکن است آزاردهنده باشد، اما اینکه بسیاری از برنامه های شخص ثالث دیگر نیز به این سرویس ها وابسته اند یک مشکل اساسی دیگر بوجود می آورد!

خدمات گوگل پلی و برنامه های شرکت گوگل سال هاست که بخش جدا نشدنی اندروید را تشکیل می دهند. بروزرسانی موتور جست و جو، بروزرسانی سیستم عامل، محافظت در برابر برنامه های مخرب حتی آن هایی که از منابعی خارج از پلی استور نصب می شوند، همه و همه به این دو (خدمات گوگل پلی و برنامه های شرکت گوگل) بستگی دارد! علاوه بر همه این ها، دریافت اعلانات، پشتیبانی از تبلیغات، موقعیت مکانی، رسانه و بسیاری از چیزهای دیگر، از قابلیت هایی به شمار می فرایند که در تعامل توسعه هندگان با خدمات گوگل طراحی می شوند.

هواوی در حال حاضر مشغول طراحی سرویس های خود است تا بتواند از این طریق در برابر عدم وجود برنامه های گوگل دوام بیاورد. اما نتیجه این شده که هواو میت 30 حتی یک برنامه نقشه درست و حسابی هم ندارد! اندروید شاید متن باز باشد، اما حقیقتی که هواوی باید با آن روبرو گردد این است که این سیستم عامل بدون شرکت سازنده اش یعنی گوگل هیچ معنا و مفهومی خارج از چین نخواهد داشت!

هواوی P40 پرو علی رغم تحریم ها دارای قطعات آمریکایی است

البته ذکر این نکته در نگاه اول شاید تعجبی نداشته باشد! بدیهی است هر سیستم عاملی وابسته به شرکت سازنده خودش است و این را می توان در ویندوز و iOS هم مشاهده کرد که بدون مایکروسافت و اپل معنایی ندارند اما در رابطه با اندروید که بسیار بیشتر از دو سیستم عامل قبل کاربر دارد و در دستگاه های مختلفی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، یادآوری این نکته خالی از لطف نبود.

در نهایت می رسیم به این موضوع که گوشی های هواوی فوق العاده هستند. طراحی زیبا، سخت افزاری قدرتمند، دوربین های فوق العاده با کیفیت و خلاصه هر چیزی از یک گوشی هوشمند با کیفیت که بخواهیم در پرچم دارهای این شرکت دیده می شوند اما سیستم عامل ناقص تنها ضعفی است که محصولات این شرکت را به جسمی بدون روح بدل نموده است. در واقع صرفا عدم بهره مندی از برنامه های گوگل نیست که باعث ضعف محصولات این شرکت شده، بلکه وابستگی بسیاری از برنامه های دیگر به این خدمات نیز مزید بر علت شد تا هواوی را اکنون در جایگاهی که می توانست باشد، نبینیم!

ویدئوی تست مقاومت گوشی هواوی میت 30 پرو؛ قدرت نمایی در اوج تحریم!

منبع: theverge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 332

به "چرا خارج از چین، اندروید بدون برنامه ها و سرویس های گوگل معنایی ندارد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خارج از چین، اندروید بدون برنامه ها و سرویس های گوگل معنایی ندارد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید