چرا چین از انتخاب دوباره ترامپ استقبال می نماید؟

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران- با وجود تنش های پیوسته ای که در چهار سال گذشته در روابط چین و آمریکا بوجود آمده، بعضی ناظران معتقدند که چین از انتخاب دوباره دونالد ترامپ استقبال می نماید؛ چرا که این امر به نفع چین است.

چرا چین از انتخاب دوباره ترامپ استقبال می نماید؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، دو کشور وجود دارند که دونالد ترامپ همواره به اعمال فشار بر آن ها مباهات می نماید: ایران و چین. رئیس جمهور آمریکا در تجمعات انتخاباتی خود ادعا می نماید که اگر او شکست بخورد ایران و چین صاحب آمریکا خواهند شد. به همین خاطر از شکست خوردن وی در انتخابات آینده آمریکا در سوم نوامبر راضی خواهند شد.

ترامپ در اولین گردهمایی انتخاباتی اش بعد از شیوع بیماری کرونا در شهر تالسا در ایالت اوکلاهوما مدعی شد که ایران و چین به شدت خواهان پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری، هستند. چون، به ادعای ترامپ، اگر وی در انتخابات پیروز نگردد، صاحب آمریکا خواهند شد.

دلیل این ادعای ترامپ این است که او می داند فشار های زیادی علیه این دو کشور اعمال نموده است. از وقتی که ترامپ ریاست جمهوری آمریکا را به به عهده گرفت، روابط آمریکا با چین و البته ایران تنش آلود شد. ترامپ تعرفه ها و تحریم های زیادی علیه چین اعمال کرد و جنگ تجاری کم سابقه ای با آن به راه انداخت. اما به رغم همه این اقدامات، بعضی ناظران معتقدند که چین از انتخاب شدن دوباره ترامپ استقبال می نماید.

ژو شیائومینگ، مذاکره نماینده تجاری سابق چین، اخیرا به خبرگزاری بلومبرگ گفت: اگر بایدن پیروز گردد، فکر می کنم این برای چین خطرناک تر باشد. چون او برای هدف قرار دادن چین با متحدان کار خواهد نمود. اما ترامپ، اتحاد های آمریکا را نابود می نماید.

چهار مقام فعلی چینی، ضمن تایید اظهارات شیائومینگ به بلومبرگ گفته اند که در دولت چین معتقدند که پیروزی ترامپ می تواند به نفع پکن تمام گردد، چون بزرگترین امتیاز آمریکا (اتحادها) برای مهار نفوذ فزاینده چین را تضعیف می نماید.

روابط چین و آمریکا در دوره ترامپ به خاطر مسائل متعدد سیاسی و مالی معمولا تنش آلود بوده است.

شیائومینگ اضافه کرد: فکر نمی کنم که انتخابات روابط [چین و آمریکا]را به شکل اساسی تغییر کند. درک عمیقی در آمریکا وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا باید چین را مهار کند. چه ترامپ پیروز گردد چه بایدن، اوضاع بدتر خواهد شد.

با این حال، از دیدگاه بعضی کارشناسان، پیروزی ترامپ در انتخابات برای چین فوایدی دارد. هال برندز، استاد دانشگاه جانز هاپکینز، اخیرا طی یادداشتی در خبرگزاری بلومبرگ به دلایل استقبال چین از پیروزی ترامپ پرداخت و با طرح این سوال که چرا با وجود همه اقدامات خصمانه ای که ترامپ علیه چین انجام داده، چین از پیروزی وی استقبال می نماید، نوشت: شاید به این خاطر است که مقامات چینی آن چیزی را درک می نمایند که جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی [آمریکا] بر آن تاکید می نماید: آسیبی که ترامپ به قدرت آمریکا و جامعه دمکراتیک بین المللی زد، بزرگتر از هر آسیبی است که او به پکن وارد می نماید.

برندز اضافه کرد: چهار سال دیگر [از ریاست جمهوری] ترامپ، این آسیب را دو چندان خواهد نمود. از این رو، انتخابات 2020، از منظر معین کردن شکل دنیا مدرن، از اهمیت تاریخی برخوردار است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1072

به "چرا چین از انتخاب دوباره ترامپ استقبال می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چین از انتخاب دوباره ترامپ استقبال می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید