7 بنای یادبود جنگ روسیه

به گزارش هدا بلاگ، حس میهن پرستی مردمان روسیه ، تاریخی که با جنگ گره خورده است، تجلیل این سرزمین از هنر و همچنین وجود مجسمه های زیبا در اماکن عمومی باعث شده این کشور به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال 2018 برگزیده گردد. روسیه یادمان ها و مجسمه های بسیاری در بزرگداشت رشادت های جنگی مردمان خود ساخته است. در این مقاله شما را با تاثیرگذارترین یادمان های جنگی روسیه آشنا خواهیم کرد که گواهی بر نبردهای گذشته ی این مرزوبوم است.

7 بنای یادبود جنگ روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

بنای یادبود جنگ جهانی دوم - مسکو

چهار سرباز برنزی در این یادمان، نیروهای متفقین همچون انگلیس ، فرانسه ، شوروی و آمریکا را به تصویر می کشند. درحالی که اغلب کشورهای غربی، به عنوان فاتحان جنگ جهانی دوم شناخته می شوند که ارتش آلمان نازی را شکست دادند، سربازان روسی، قهرمانان جنگ بزرگ میهنی به شمار می فرایند. جنگ بزرگ میهنی (Great Patriotic War) عنوانی روسی برای جنگ جهانی دوم است. در این جنگ، اتحاد جماهیر شوروی تا سال 1943، بیش از 5 میلیون سرباز خود را از دست داد و بااین وجود، در سال 1945 پیروز شد در ازای بهایی سنگین، پیروز میدان جنگ گردد. تعداد کشته شدگان شوروی را نزدیک به 26 میلیون نفر تخمین زد ه اند؛ از این تعداد حدود یک میلیون نفر سرباز بوده اند. همچنین ارتش آلمان در جنگ با شوروی، حدود سه چهارم از نیروهای خود را از دست داد.

مام میهن فرا می خواند - ولگوگراد

ولگوگراد (Volgograd) محلی است که نبرد استالینگراد، خون بارترین نبرد جنگ جهانی دوم، در آن روی داد. در این جنگ بیش از دو میلیون سرباز در میدان نبرد حضور داشتند و در حدود یک میلیون و 800 هزار نفر کشته، زخمی یا اسیر جنگی شدند. این نبرد که به مدت پنج ماه به طول انجامید، شکست بزرگی برای ارتش آلمان به شمار می رفت. در نبرد استالینگراد، آذوقه ، مهمات و تعداد نفرات آلمان کاهش یافت. به هدف ادای احترام به کوشش ها و بهایی که روسیه در نبرد استالینگراد پرداخت، مجسمه بزرگی از یک زن با شمشیری در دست ساخته شد که بر فراز تپه ای ایستاده است. در زمان ساخت، مجسمه مام میهن فرا می خواند (The Motherland Calls)، یکی از بلندترین مجسمه های دوران خود محسوب می شد. این یادمان جنگی همچنان یکی از بلندترین مجسمه های اروپا و تصویری حماسی از رشادت های ارتش سرخ برای شکست آلمان به شمار می رود.

یادمان هولوکاست - مسکو

تراژدی مردم (The Tragedy of People)، یادمان جان سوز و دل خراشی است که بهای انسانی جنگ را در مسکو به نمایش می گذارد. این یادمان غم انگیز، صفی از مردم نجات یافته را نشان می دهد که همانند ردیفی از دومینو به خط شده اند و به تدریج به سنگ قبر تغییر شکل می دهند. وسایل شخصی این افراد مثل یک خرس عروسکی، عینک شکسته و چیزهایی از این دست در اطراف پراکنده شده است؛ گویا صاحبان آن ها که به ماهیتی نامشخص تغییر یافته اند، چنین وسایلی را دور انداخته اند. هولوکاست روسی، تنها به اعدام یهودی ها توسط نازی ها اشاره نمی کند، بلکه ماجرای قربانی شدن زندانیان شوروی، لهستانی ها، اسلاوها و سوسیالیست ها را هم دربر می گیرد. در خاتمه جنگ جهانی دوم نزدیک به سه و نیم میلیون نفر از مردم اتحاد جماهیر شوروی جان خود را در زندان های جنگی آلمان از دست دادند و در حدود 6 میلیون یهودی جان باختند.

لاله سیاه - یکاترینبورگ

این یادمان به اسم هواپیمایی نام گذاری شده است که اجساد سربازان را در زمان جنگ شوروی و افغانستان، به خانه برگرداند. لاله سیاه (Black Tulip) سرباز تنهایی را نشان می دهد که متفکرانه با سلاحی در دست، خسته و شکست خورده، قوز نموده و نشسته است. در ستون های یادبود اطراف، اسامی سربازان محلی شهر یکاترینبورگ (Yekaterinburg) حکاکی شده است. این سربازان در جنگی کشته شدند که بخش عمده ای از دهه 1980 را در بر می گرفت. همچنین بعضی از آنان در جنگ چچن (Chechnya War) در دهه 1990 جان باختند. 620 هزار سرباز در جنگ بین شوروی و افغانستان خدمت می کردند که نه سال به طول انجامید و 14 هزار و پانصد سرباز جان خود را از دست دادند. جنگ چچن که دو سال طول کشید، نزدیک به 5 هزار و پانصد نفر تلفات داشت.

شجاعت - برست

یادمان شجاعت در بلاروس، یکی از ایالت های سابق شوروی واقع شده است و در حال حاضر در روسیه قرار ندارد. این بنای یادبود، سربازی را با چینی بر پیشانی به تصویر می کشد که از تخته سنگی بزرگ بیرون زده و از دیدن خرابی دژ برست که در پی هجوم غافلگیرانه نازی ها در سال 1941 ویران شد، یکه خورده است. بلندای این سازه به 30 متر می رسد و در گوشه ای از تخته سنگ نمادی از چکش و داس، یکی از نمادهای حزب کمونیست، را حکاکی نموده اند. این مجسمه یکی از چندین یادمان های جنگی به شمار می رود که به خشونت ها و بی رحمی های دوران جنگ اشاره دارد. زمانی که نازی ها دست به حمله غافلگیرانه زدند، شهفرایندان ازجمله بچه ها به همراه سربازها در دژ برست پناه گرفتند. در طول یورش، منبع آب شهر قطع شد تا به این بهانه، مردم را از پناهگاه ها بیرون کشانده و به آن ها تیراندازی نمایند.

یادبود جنگ جهانی دوم - سن پترزبورگ

نزدیک به یک سوم از مردم سن پترزبورگ به خاطر جنگ و به دنبال آن قحطی در محاصره لنینگراد جان باختند. مردم این شهر برای حدوداً دو سال از دسترسی به انبار آذوقه محروم بودند. این محاصره که در پی نبردی دیگر با نیروهای آلمانی رخ داد، یکی از ویرانگرترین محاصره های تاریخ محسوب می گردد. باوجود کمبود آذوقه، مردم بیچاره متوسل به خوردن حیوانات ازجمله حیوانات خانگی شدند و حتی بعضی از ساکنین مایوس و نگون بخت به آدم خواری روی آوردند. یادمان غم انگیز و چندوجهی جنگ جهانی دوم در دل شهر سن پترزبورگ، دردها و سختی های مردم را در طول این مدت بازتاب می دهد. این یادمان از چندین گروه مجسمه تشکیل شده است. در قطعه مرکزی یادمان ستون مانند بزرگی وجود دارد که سربازان نگاه خود را به آن دوخته اند، زنی فرزند نجات یافته اش را و زنی دیگر، مرد بیماری را به آغوش کشیده است.

زمین کوچک - نووروسیسک

بنای یادبود زمین کوچک (Little Earth)، ادای احترام به نبرد خونین دیگری است که بین ارتش سرخ و نیروهای آلمان در جنگ جهانی دوم در گرفت. در این جنگ آلمان ها و رومانیایی ها در سپتامبر 1942 شهری به نام نووروسیسک (Novorossiysk) در جنوب شرقی روسیه را اشغال کردند. در ابتدای سال 1943، واحدی از ملوانان شوروی دوباره، جنگ علیه نیروهای اشغالگر را از سر گرفتند و خاتمه این شهر پس از یک سال اشغال، توسط ارتش سرخ آزاد شد. در همان جایی که ملوانان از شهر دفاع کردند، سازه غول پیکری به نام زمین کوچک یا مالایا زملیا (Malaya Zemlya)، به پاس ازجان گذشتگی های این ملوانان ساخته شده است. کوشش این ملوانان شجاع، اتحاد جماهیر شوروی را قادر ساخت تا همچنان قدرت خود را در بندرگاه نووروسکی حفظ کند. حفظ این قدرت عاملی کلیدی در انتقال نیروهای ارتش به این شهر بود.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1942

به "7 بنای یادبود جنگ روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 بنای یادبود جنگ روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید