بروز قارچ سیاه ناشی از کرونا بیشتر در دیابتی ها است

به گزارش هدا بلاگ، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می گوید عارضه قارچ سیاه بیشتر در افراد مبتلا به دیابت که کرونا هم گرفته اند رخ می دهد و مسئله عجیب و جدیدی به شمار نمی رود.

بروز قارچ سیاه ناشی از کرونا بیشتر در دیابتی ها است

به گزارش خبرنگاران، دکتر شروین شکوهی متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران عنوان کرد: در رابطه با موکورمیکوز و همان قارچ سیاه به نظر می رسد اغراق صورت می گیرد و بیش از اندازه در بوق و کرنا شده است. این عارضه قبلا هم وجود داشته و اکنون هم که کرونا به یک بیماری همه گیر تبدیل شده جز عوارض این بیماری شده است.

شکوهی اضافه کرد: قارچ سیاه بیشتر در افراد دیابتی مبتلا به کرونا رویت می شود چرا که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده است. بیماران کرونایی به دلیل مصرف داروهای مختلف با ضعف سیستم ایمنی بدن روبرو می شود و این شرایط رشد موکورمیکوز را فراهم می کند. تزریق کورتون ها با به وجود آمدن قارچ سیاه ارتباط مستقیم دارد.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه داشتن دیابت و ابتلا به قارچ سیاه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند اذعان داشت: قارچ سیاه همه جا هست و از گذشته دور وجود داشته است. همین الان که با شما صحبت می کنم شاید در بینی من هم وجود داشته باشد اما چون بیمار نیستیم و سیستم ایمنی قوی هم داریم هیچ اتفاقی نمی افتد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا یادآور شد: به هر حال عارضه قارچ سیاه چیز عجیبی نیست. ما همان اوایل شیوع کرونا در ایران که کورتون را برای بیماران استفاده می کردیم قارچ سیاه را به خصوص در دیابتی ها مشاهده می کردیم.

شکوهی در رابطه با میزان اثربخشی واکسن های کرونای ساخت داخل نیز گفت: اطلاعات زیادی در رابطه با میزان اثربخشی واکسن های ایرانی در دست نیست. اما کارآزمایی بالینی این واکسن ها اجرا شده و به نظر می رسد میزان اثربخشی آن در حد خوب باشد.

این پزشک در رابطه با اخبار مربوط به ساخته شدن ویروس کرونا و آیا اینکه اصلا ماهیت این ویروس قابلیت ساخته شدن در آزمایشگاه را دارد یا خیر گفت: نمی توان این مسئله را ثابت کرد. ولی این مسئله برای ما فرقی نمی کند. وظیفه ما این است که اکنون اطلاع رسانی درستی در رابطه با بیماری انجام بدهیم و به سلامت بیماران کمک کنیم.

شکوهی در انتها گفت: شغل من و همکارانم این است که به مردم کمک کنیم مردم بیمار سلامتی خود را به دست بیاورند. اکنون واقعا مهم نیست ویروس کجا به وجود آمده است. این ویروس فجایع زیادی به بار آورده است و ما باید مراقب باشیم تا بیشتر از این متضرر نشویم.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2918

به "بروز قارچ سیاه ناشی از کرونا بیشتر در دیابتی ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروز قارچ سیاه ناشی از کرونا بیشتر در دیابتی ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید