تغییرات اقلیمی در ظهور کروناویروس نقش داشته است

به گزارش هدا بلاگ، محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند، تغییرات آب و هوایی احتمالا نقش مستقیمی در ظهور کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 داشته است.

تغییرات اقلیمی در ظهور کروناویروس نقش داشته است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، جنوب چین کانون شیوع کروناویروس خفاش بود. حال یک مطالعه جدید نشان می دهد که انتشار گازهای گلخانه ای جهانی شاید نقش مهمی در آن موضوع داشته اند.

در یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشکده جانورشناسی دانشگاه کمبریج اجرا شده، محققان اظهار کرده اند که تغییرات آب و هوایی ممکن است باعث ظهور کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 شده باشد.

یافته های محققان در این مطالعه اختلافات زیادی را در نوع پوشش گیاهی در استان یوننان جنوب چین و مناطق مجاور میانمار و لائوس طی قرن گذشته نشان داده است.

تغییرات آب و هوایی شامل افزایش دما، نور خورشید و دی اکسید کربن جوی است که بر رشد گیاهان و درختان

تأثیر می گذارد که این موضوع نیز زیستگاه های طبیعی اعم از بوته زارهای گرمسیری و دشت های گرمسیری و بیشه زارهای برگ ریز را تغییر داده است. این امر یک محیط مناسب برای زندگی بسیاری از گونه های خفاش که عمدتا در جنگل ها زندگی می کنند، ایجاد کرده است.

تعداد ویروس های کرونا موجود در یک منطقه مستقیماً با تعداد گونه های مختلف خفاش موجود آنجا مرتبط است. به گفته دانشمندان ، 40 گونه خفاش دیگر نیز در قرن گذشته به استان یوننان در جنوب چین نقل مکان کرده اند و حدود 100 نوع کروناویروس خفاش، در آنجا به وجود آمده است. این مکان نقطه جهانی (global hotspot) ظهور ویروس است و داده های ژنتیکی نشان می دهد ممکن است کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 در آنجا به وجود آمده باشد.

دکتر رابرت بیر (Robert Beyer) محقق دانشکده جانورشناسی دانشگاه کمبریج و اولین نویسنده این تحقیق گفت: تغییر آب و هوا در قرن گذشته باعث شده که زندگی در استان یوننان در جنوب چین برای گونه های خفاش بیشتر مناسب باشد. درک چگونگی تغییر توزیع جهانی گونه های خفاش در نتیجه تغییرات آب و هوایی، ممکن است گام مهمی در بازسازی و درک منشا شیوع کووید 19 باشد.

دانشمندان برای دستیابی به نتایج مذکور، نقشه ای از پوشش گیاهی جهان تهیه کردند. برای این منظور آنها از سوابق دما، بارش و پوشش ابر استفاده کردند. سپس آنها از داده های مربوط به پوشش های گیاهی برای درک زیستگاه مورد نیاز زندگی گونه های مختلف خفاش در جهان در اوایل دهه 1900 استفاده کردند.

بیر گفت: با تغییر آب و هوا در زیستگاه ها، گونه ها مناطق را ترک کرده و به مناطق دیگری رفتند و ویروس های خود را نیز با خود بردند. این موضوع نه تنها مناطقی را که ویروس وجود دارد تغییر داده بلکه به احتمال زیاد امکان تعاملات جدید بین حیوانات و ویروس ها را فراهم کرده و باعث انتقال یا تکامل ویروس های مضر شده است.

منطقه ای که دانشمندان به عنوان نقطه داغ شناسایی کردند همچنین محل زندگی پانگولین ها نیز است. اعتقاد بر این است که پانگولین ها میزبان واسط کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 هستند.

بیشتر مطالعات نشان می دهد که ویروس احتمالاً از خفاش ها به این حیوانات رسیده است و آنها نیز در یک بازار حیات وحش در ووهان (جایی که شیوع اولیه ویروس به انسان رخ داده است) فروخته شده اند.

پروفسور آندره مانیکا (Andrea Manica) از دانشکده جانورشناسی دانشگاه کمبریج گفت: همه گیری کووید 19 آسیب های اجتماعی و اقتصادی فوق العاده زیادی ایجاد کرده است. دولت ها باید از فرصت استفاده کنند تا خطرات بهداشتی ناشی از بیماری های عفونی را با اقدامات قاطع برای کاهش تغییرات آب و هوایی کاهش دهند.

محققان در ادامه افزودند: این واقعیت که تغییرات آب و هوایی می تواند سرعت انتقال عوامل بیماری زای حیوانات به انسان را تسریع کند، باید یک زنگ خطر فوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2424

به "تغییرات اقلیمی در ظهور کروناویروس نقش داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی در ظهور کروناویروس نقش داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید