خلاءهای قانونی چگونه راه واردات کالاهای ممنوعه را باز می نماید؟!

به گزارش هدا بلاگ، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران از صادرات یک میلیون فن در سال گذشته اطلاع داد و گفت که بعضی خلاء های قانونی باعث شده که با وجود ممنوعیت واردات کالاهای تهویه مطبوع در سال گذشته، محصولات خارجی در بازار زیاد باشد.

خلاءهای قانونی چگونه راه واردات کالاهای ممنوعه را باز می نماید؟!

مهدی بستانچی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به ممنوعیت واردات گروهی از کالاهای بخش سیستم های تهویه مطبوع که در ایران فراوری می گردد، اظهار کرد: با این وجود بعضی خلاء های قانونی این امکان را فراهم نموده که بعضی از کالاهای این حوزه که حتی به کشورهای دیگر صادر می گردد، به کشور وارد گردد. اما باید به این نکته توجه گردد، کالایی که به پتاسنیل صادرات در بازارهای بین المللی رسیده، یعنی قابلیت رقابت از نظر قیمت و کیفیت را با کشورهای دیگر داشته است.

وی با بیان اینکه عموما کالاهای صنایع انحصاری قابلیت رقابت ندارند، توضیح داد: سال گذشته هم با وجود ممنوعیت واردات کالاهای تهویه مطبوع، محصولات خارجی در بازار زیاد بود که بخشی از آن به وسیله قاچاق و بخش دیگری با استفاده از خلاءهای قانونی به کشور وارد شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن فراوری کنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران در شرح خلاء های قانونی، اضافه نمود: برای مثال به عنوان قسمتی از خط فراوری ماشین آلات خط فراوری، دستگاه های تهویه مطبوع وارد شده است که در چنین شرایطی معافیت های گمرکی هم به واردات تعلق می گیرد.

به گفته بستانچی در سال گذشته حدودا چهار میلیون دستگاه فن فراوری شده که یک میلیون از این فراوری به کشورهای دیگر صادر شده است و کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان از جمله مهم ترین مقاصد صادراتی در این بخش هستند.

به گزارش خبرنگاران، آبان ماه سال گذشته قانون ممنوعیت ورود کالا به کشور با امکان فراوری داخل به تصویب رسید که البته نقدهایی هم به آن وارد شد؛ چراکه بعضی فعالان مالی معتقدند این ممنوعیت نه تنها به بازار و فراوری داخل کمکی نمی کند، بلکه فساد و قاچاق را افزایش می دهد. همچنین عده ای با اشاره به زیان انباشته صنعت خودروسازی، آن را محصول ممنوعیت حضور رقبای خارجی عنوان کردند.

همچنین قانون حداکثر استفاده از توان فراوریی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی که در سال 1391، در جهت حمایت از کالای داخلی و افزایش توان فراوری کنندگان تصویب و ابلاغ شده بود، در سال 1398 در مجلس اصلاح شد. این قانون می گوید که کننده کار و محل رجوع کار باید ایرانی باشد، اما اگر شرکتی ایرانی - خارجی بود، یعنی 51 درصد ایرانی و 49 درصد خارجی باید هیئت نظارت بر قانون آن را تایید کند و اگر سهم طرف خارجی بیش از 49 درصد بود، علاوه بر تایید هیات نظارت باید نظر مثبت شورای اقتصاد نیز کسب گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 595

به "خلاءهای قانونی چگونه راه واردات کالاهای ممنوعه را باز می نماید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلاءهای قانونی چگونه راه واردات کالاهای ممنوعه را باز می نماید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید