رسانه آمریکایی فاش کرد: پشت پرده سرمایه گذاری های عربستان و امارات در عراق

به گزارش هدا بلاگ، ایسنا نوشت:یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت که نخست وزیر عراق اخیراً برای دریافت یاری اقتصادی به عربستان و امارات سفر کرد اما ریاض و ابوظبی متعهد به سرمایه گذاری در راستای منافع خود شدند.

رسانه آمریکایی فاش کرد: پشت پرده سرمایه گذاری های عربستان و امارات در عراق

مجله آمریکایی فارن پالسی در گزارشی نوشت که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در مارس و آوریل گذشته با هدف دریافت یاری مالی به عربستان و امارات سفر کرد اما ریاض و ابوظبی هر کدام به جای این یاری مالی متعهد به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در راستای منافع توسعه داخلی خود شدند.

در این گزارش آمده است: بخشی از سرمایه گذاری به اصطلاح انرژی های تجدیدپذیر که عربستان سعودی و امارات به الکاظمی پیشنهاد داده اند، تأثیر چندانی در کاهش کسری بودجه پیش بینی شده بالغ بر 20 میلیارد دلار در امسال میلادی یا جلوگیری از کاهش مجدد ارزش پول نخواهد داشت؛ اما بیانگر حقایق جدیدی در حوزه خلیج فارس است و بر این مساله تأکید دارد که فراورینمایندگان ثروتمند نفت مایل به یاری هستند، اما انتظار دارند سودی هم برای خود در بر داشته باشد و ترجیح می دهند آن را به وسیله شرکت ها و ابزارهای سرمایه گذاری خود برای تأمین نیازهای توسعه مالی محلی به نفع خود راهنمایی نمایند.

فارن پالسی همچنین آورده است: سرمایه گذاری سعودی و اماراتی در عراق باید از این دیدگاه مورد آنالیز قرار گیرد، زیرا شش میلیارد دلار در اصل راهی برای گشودن درهای تجارت این کشورها، به ویژه شرکت های نفتی مانند آرامکو عربستان و شرکت نفت ابوظبی بود که می خواهند در میان شرکت های انرژی جهانی ایفای نقش نمایند. آنها به دنبال تقویت حضور خود در زمینه تجارت انرژی های تجدیدپذیر، به ویژه در فراوری انرژی خورشیدی و هیدروژنی برای فراوری برق و سوخت های حمل و نقل هستند و یافتن بازار برای این فعالیت ها لازم است و عراق می تواند مشتری اولیه خوبی برای این شرکت ها باشد.

این رسانه در ادامه نوشت: آیا این سرمایه گذاری برای عراق خوب است؟ پاسخ این است که این کشور در عمق یک بحران شدید مالی واقع شده است که بیانگر کاهش ارزش پول، کسری بودجه و بار بدهی های خارجی است، طوری که صندوق بین المللی پول پیش بینی می نماید که این بدهی به طور متوسط سالانه به حدود 5.8 میلیارد دلار بین سال های 2021 تا 2023 برسد. علاوه بر این، مسائلی در تأمین نیازهای عراق در زمینه فراوری برق، فساد گسترده و ارائه خدمات ضعیف وجود دارد و بخش نفت آن نیز به شدت نیازمند سرمایه گذاری و ثبات سیاسی است.

در این گزارش آمده است که عربستان سعودی و امارات این سرمایه گذاری را فرصتی برای مداخله می دانند، اما نه با یاری، وام یا حتی سپرده بانکی برای یاری به حمایت از پول عراق؛ بلکه تعهدات شش میلیارد دلاری سعودی و اماراتی در سرمایه گذاری خارجی بیانگر اطمینان نسبت به تحقق اهداف توسعه آنها است.

فارن پالسی در ادامه آورده است: روان شدن فوری وجوه نقد، حتی به عنوان وام، برای کاهش مسائل مالی دولت عراق بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه تعهد به سرمایه گذاری، درمانی جامع برای عراق نخواهد بود.

311311

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2822

به "رسانه آمریکایی فاش کرد: پشت پرده سرمایه گذاری های عربستان و امارات در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه آمریکایی فاش کرد: پشت پرده سرمایه گذاری های عربستان و امارات در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید