تجارت تهاتری ایران و پاکستان را پیگیری می کنیم

به گزارش هدا بلاگ، سرکنسول پاکستان در زاهدان، گفت: با توجه به وجود بعضی محدودیت ها در تجارت بین دو کشور ایران و پاکستان، پیگیری های لازم را برای انجام فعالیت تجاری تهاتری انجام می دهیم که امیدواریم این مهم محقق گردد.

تجارت تهاتری ایران و پاکستان را پیگیری می کنیم

محمد رفیع، در نشست توسعه همکاری های مالی استان کرمان و کشور پاکستان با تاکید بر اینکه پاکستان به دنبال ارتقا روابط تجاری به وسیله مسیرهای جاده ای، ریلی و دریایی با ایران است، اضافه کرد: ایران و پاکستان برای درنظرگرفتن تعرفه های ترجیحی 60 قلم کالا توافق کردند و از سوی دیگر پیگیری افزایش خطوط تجاری پاکستان با کرمان و یزد در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه هدف ما گسترش تجارت و دریافت اطلاعات بروز با جوامع تجاری است، ادامه داد: فرصت ها و اطلاعات مربوط به مسائل تجاری در ایران را توسط رایزن بازرگانی به تجار پاکستانی منتقل خواهیم کرد و مسرور می شویم جمعی از بازرگانان کرمان در اجلاس کمیته مشترک تجاری با پاکستان که حدود 20 روز آینده در کویته برگزار می گردد، حضور یابند.

رفیع، توضیح داد: در حال حاضر نمایشگاه های مختلفی در پاکستان برگزار می گردد که از جمله مهمترین آنها می توان به اکسپو کراچی و اکسپو بندر گوادر اشاره نمود که سال گذشته نیز در این دو نمایشگاه هیات های تجاری از ایران حضور داشتند.

او با اشاره به مشکل صدور ویزا برای تجار ایرانی توسط پاکستان به عنوان مشکل مطرح شده در این نشست، گفت: تا به امروز دو هزار ویزا برای رانندگان صادر شده اما در خصوص ویزای تجار مشکل منع صدور توسط دولت مرکزی به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد که امیدواریم حل گردد.

سرکنسول پاکستان در زاهدان اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته تا دو ماه پیش به دلیل شیوع کرونا تمامی فعالیت های تجاری پاکستان با ایران متوقف بود اما از 10 روز گذشته با برطرف بعضی محدودیت های قرنطینه شدید در پاکستان، ممکن است بزودی صدور ویزا برای تجار نیز شروع گردد.

رفیع، با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان متوازن نیست، اضافه کرد: توافق مبادلات تجاری بین دو کشور 5 میلیارد دلار است که سال گذشته نیمی از آن محقق شده و البته ایران و کرمان می تواند در زمینه افزایش واردات از پاکستان نیز، لیست محصولات و کالاهای مورد احتیاج را ارائه دهند تا تجارت برد- برد شکل گیرد.

اقتصاد پاکستان رشد خوبی داشته است

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان نیز گفت: در رابطه با بازار پاکستان و اطلاعات مورد احتیاج برای تجارت با این کشور تحلیل های مناسب در اتاق کرمان اجرا شده و بر اساس این موارد با توجه به توانمندی های کرمان امکان همکاری و ارتباط تجاری با پاکستان فراهم است.

سیدمهدی طبیب زاده اعلام نمود: از رایزن بازرگانی پاکستان در ایران که به تازگی معرفی شده دعوت می گردد تا به کرمان سفر و برای توسعه روابط تجاری کرمان و پاکستان برنامه چهار ساله ای را تدوین کند.

او اضافه کرد: با توجه به چشم انداز صادرات 10 میلیارد دلاری که برای استان کرمان در سال های آینده در نظر گرفته شده، قصد داریم سهم عمده ای از این حجم صادرات را به پاکستان اختصاص دهیم زیرا توسعه تجارت با کشورهای همسایه را در اولویت قرار داده ایم.

طبیب زاده اعلام کرد: کشور پاکستان اگر چه از نفت، گاز و ظرفیت های معدنی برخودار نیست اما سیاست های مالی این کشور به خوبی رشد نموده و قابل تحسین است که امیدواریم بتوان زمینه حضور فعالان مالی پاکستان را در کرمان بطور وسیع فراهم آوریم.

40 میلیون دلار صادرات کرمان به پاکستان

معاون تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: در سال 98 صادرات ایران به پاکستان دو میلیارد و 800 میلیون دلار و پاکستان هفتمین شریک تجاری ایران بوده و در مقابل 410 میلیون دلار واردات داشته که عمده این واردات میوه ها و محصولات کشاورزی بوده است.

محمدرضا قوام اضافه کرد: در سال 98 صادرات کرمان به پاکستان 40 میلیون دلار و پاکستان ششمین شریک تجاری کرمان بوده که عمده محصولات صادراتی استان شامل سیمان، گلاب، لبنیات، مصنوعات مسی، مشتقات نفتی، موادغذایی، کاشی، ظروف پلاستیکی، پسته و مغز پسته بوده است.

او ادامه داد: در مقابل واردات کرمان از پاکستان در سال مذکور صفر بوده است که امیدواریم در برنامه ای 5 ساله حجم مبادلات تجاری با پاکستان افزایش یابد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1507

به "تجارت تهاتری ایران و پاکستان را پیگیری می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت تهاتری ایران و پاکستان را پیگیری می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید