معیار بکارگیری مدیران با ارزشیابی نیست

به گزارش هدا بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در پست های سیاسی، آزمون های ارزشیابی وجود خارجی ندارد یعنی عملا معیار بکارگیری مدیران، ارزشیابی نیست.

معیار بکارگیری مدیران با ارزشیابی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آقای امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حضور در رسانه ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مهارت های مدیران اشاره شده است تا چه میزان این اتفاق در کشور افتاده است و به آن توجه می شود؟ افزود: تلاش های گسترده ای در این سال ها اتفاق افتاده است. پست های حرفه ای از پست های سیاسی جدا شده، تنها یکی دو اشکال در نحوه اجرای این سیاست ها وجود دارد. مسئله این است که نظام ارزیابی دقیقی برای نحوه تصمیم گیری و تقسیم سازی و اجرا نداریم.

وی گفت: افراد رزومه هایی دارند که شامل عناوین پستی است، اما کیفیت مدیریت، جایی ثبت و ضبط نمی شود. ثبت این کیفیت مدیریت ها در جایی مورد نیازاست تا بتوان مدیران را بر اساس این اطلاعات طبقه بندی کرد ضمن اینکه در نظام ارزشیابی ما، چون تعارف وجود دارد به همین دلیل ارتقای سیستم مدیریتی با مشکل روبرو خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی افزود: در مورد پست های سیاسی، آزمون های ارزشیابی وجود خارجی ندارد یعنی عملا معیار بکارگیری مدیران، ارزشیابی نیست. در مورد پست های حرفه ای هم که وجود دارد عملا معیار قطعی نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا این خلا وجود دارد و آیا مجلس باید این کار را انجام دهد؟ گفت: قطعا غفلت هست و کنندگان مجلس دهم باید دوره های برخورد با اینگونه مسایل را حتما گذرانده باشند. این قوانین مدیریتی نه از طرف دولت ارائه شده و نه از طرف مجلس به آن توجه شده؛ این نقصی است که حتما باید به آن توجه شود. البته آموزش های غیر رسمی به بعضی از گروه ها مثل کنندگان مجلس داده می شود، اما الزام ارتقا این نیست. اصلاح این مواد قانونی حتما به همراه کمک دولت قابل انجام می شود.

قاضی زاده در پاسخ به این سوال که چرا وقتی قانونی داریم که مدیران باید آموزش هایی قبل از مدیریت ببینند، اما فشار هایی از داخل دولت و خارج دولت سبب می شود که این قانون اجرائی نشود؟ افزود: درسته که قانون و مبانی قانون وجود دارد، امّا این تبدیل به یک عرف در جریان نیست و تبدیل به یک موضوع باورشده توسط مجموع سیاست گذاران نیست. با اینکه سازمان امور اداری و استخدامی کشور می خواهد این قانون را اجرا کند، اما از طرفین مختلف تحت فشار قرار می گیرد و به رسمیت شناخته نمی شود.

جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز با حضور در این رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان امور اداری و استخدامی کشور نسبت اش با نظام مدیریت ما چگونه است و سازمان چه مسئولیتی دارد؟ گفت: بر اساس اصل 126 قانون اساسی، مسایل اداری و استخدامی کشور برعهده رئیس جمهور قرار داده شده و مسئولیت این امر را سازمان اداری و استخدامی کشور برعهده دارد.

وی افزود: وقتی می گوییم نظام مدیریت نباید منحصر به نظام دولتی شود، چون ما کشور را می خواهیم اداره کنیم و بخش خصوصی ما هم سهم بزرگی در اداره کشور دارد. بخش خصوصی هم در این امر متولیانی دارند که باید به این موضوع هم پرداخته شود. انصاری در ادمه به سوال دیگری مبنی بر اینکه عملکرد بخش خصوصی نسبت به دولتی چگونه است؟ گفت: ما ساز و کار هایی داریم که بتوانیم مدیران آن بخش ها را هم آماده سازی کنیم. نظام دانشگاهی ما نیز با همین هدف تشکیل شده، بعنوان مثال آموزشگاه های فنی و حرفه ای.

آقای انصاری افزود: شما با هر مدرکی بخواهید مدیریت کنید در یک مراکز خاصی آموزش های مدیریتی می بینید. در دنیا هیچ جراحی را ابتدا به ساکن، رئیس بیمارستان نمی کنند، دوسال آموزش مدیریت می بیند، بعد پست ریاست را به او می دهند. در دهه 70 دوره های آموزش مدیریتی مشابه دانشگاه برای مدیران گذاشتیم با بعضی از تفاوتها، اما الان این گونه نیست.

معاون رئیس جمهور گفت: از سال 1393 مصوبه ای در شورای عالی اداری به تصویب رسید تحت عنوان برنامه آموزش و تربیت مدیران آینده . ما در واقع متناسب با این برنامه یک نظام شناسایی و استعدادیابی مدیران پیش بینی کردیم که این کار توسط کانون های ارزیابی که واقعاً دولتی نیستند انجام می شود.

آقای انصاری افزود: همه دستگاه ها با مصوبه سال 1393 موظف شدند که نیرو های واجد شرایط برای تصدی مشاغل مدیریتی در سطوح مختلف را ارزیابی کنند و بانک اطلاعاتی برایشان تشکیل بدهند.

وی افزود: اگر کانون ارزیابی کننده، تشخیص دهد که فردی نیاز به آموزش هایی دارد، قبل از مدیریت باید این دوره ها را بگذراند. از ابتدای سال 1397 که انتخاب کسانی که از طریق کانون های ارزیابی صلاحیت آن ها برای تصدی مشاغل مدیریت مورد تأیید قرار نگرفته بعنوان مدیر در دولت ممنوع است.

جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: ما در کشورمان یا چهل ستون می سازیم یا بیستون ... این وسط چیزی نمی سازیم و صفر و صدی هستیم. قطعاً اشکالات متعددی در نظام مدیریتی ما وجود دارد.

وی افزود: حدود 66 هزار نفر مدیر مستقل در کشور وجود دارد و طبیعی است در این حجم 66 هزار نفری، ضعف هایی هم وجود داشته باشد و مردم هم حق دارند ناراضی باشند,، اما من می گویم مدیران ما جز اقشار زحمت کش هستند. یعنی اگر میزان وقت گذاری مدیران را با دیگر کارکنان، مقایسه کنیم، بدون استثنا مدیران ما وقت بیشتری برای انجام کار های خودشان می گذارند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1765

به "معیار بکارگیری مدیران با ارزشیابی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معیار بکارگیری مدیران با ارزشیابی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید